Predstavitev učnih pripomočkov za pouk spoznavanja okolja v prvi triadi

Dvojezična didaktična gradiva so nujen učni pripomoček pri izobraževanju na dvojezičnih območjih. Žal je tovrstnih gradiv v Sloveniji veliko premalo, gradiva namenjena področju spoznavanja okolja pa so prava redkost. Društvo geografov Pomurja, ki se med drugim ukvarja tudi s promocijo didaktičnih gradiv, je tokrat sodelovalo pri predstavitvi učnih gradiv, ki so nastala v okviru projekta Comenius 2.1 in so namenjena pouku v prvi triadi na dvojezičnem območju z Madžarsko.

Mednarodni projekt Comenius 2.1. "Podpora manjšinskim jezikom v večjezikovnih območjih v izobraževanju" je sofinanciran s strani EU in je potekal od leta 2004, zaključi pa se januarja 2007. V projektu so sodelovale Avstrija, Italija, Madžarska, Hrvaška in Slovenija. Pedagoška fakulteta v Mariboru se je v projekt vključila s ciljem, da obogati pouk na dvojezičnem območju z Madžarsko. Kot partner v projektu je pripravila učne pripomočke za pouk spoznavanja okolja v prvi triadi za dvojezični pouk v šolah s slovenskim in madžarskim jezikom. V projektu sta aktivno sodelovali dve izbrani šoli in sicer DOŠ1 Lendava in OŠ Prosenjakovci. Predstavitev gradiv avtorjev dr. Ane Vovk Korže, Barbare Frank in dr. Danila Koržeta so organizirali Društvo geografov Pomurja, Inštitut za promocijo varstva okolja in Ljudska univerza Murska Sobota.

Komplet zajema 16 različnih učnih gradiv za motivacijski pouk pri spoznavanju okolja, dodana pa je tudi brošura z opisom posameznih gradiv. Učno gradivo se lahko uporablja na različnih stopnjah in je sestavljeno iz 11-ih plakatov, dveh zgoščenk ter kartončkov z zvezdicami, ki izražajo različna počutja. Vsa gradiva so dvojezična, slovensko-madžarska, brošuri z opisom posameznih gradiv pa je dodan še opis v angleškem jeziku. Gradiva gradijo na čutnem zaznavanju okolja in spodbujajo aktivno participacijo posameznika. Osnovna ideja gradiva je, da se učenci s pomočjo različnih didaktičnih iger učijo kadar koli in kjer koli ter se tako naučijo izkoristiti vsako priložnost, da se naučijo nečesa novega.
Gradivo je namreč zasnovano tako, da spodbuja učenčevo zanimanje za njegovo neposredno življenjsko okolje: sošolce, njihova počutja, aktivnosti, zdravo prehrano, rastlinski in živalski svet ter nenazadnje za svoj kraj, ki ga prostorsko umestijo na oris Slovenije. Ob tem pa se učenci učijo jezik, tako slovenski kot tudi madžarski. Jezikovna zahtevnost se postopoma povečuje od gradiva št. 1 do gradiva št. 16. Učenci na začetku opazujejo ter opisujejo z že znanimi besedami, postopno dodajajo nove besede in besedne zveze ter jih utrjujejo, prepoznavajo besede s pomočjo ponujenih začetnic, nato pa postopno oblikujejo povedi ali samostojno ali iz že navedenih besednih zvez ter z njimi opisujejo svoja občutja, doživetja in si s tem širijo besedni zaklad v obeh jezikih. Gradivo spodbuja aktivnejši pouk in sicer so v ospredju aktivnosti kot so: opazovanje, opisovanje, primerjanje, naštevanje, poimenovanje, izražanje čustev, sklepanje, branje, zaznavanje s pomočjo tipa, vonja in pogleda ter nenazadnje tudi gibanje oziroma telesna aktivnost.
 
Gradivo pomeni veliko obogatitev pouka spoznavanja okolja ter nenazadnje tudi geografije na dvojezičnem območju z Madžarsko. Geografi namreč pogosto pozabljamo, da se spoznavanje okolja institucionalno pričenja že z vstopom otrok v osnovno šolo, kjer postopno spoznavajo učilnico, šolo, okolico šole, svoj domači kraj, pri tem pa razvijajo primeren odnos do svojega življenjskega okolja. Pa čeprav se geografi le redko vključujemo v pripravo tovrstnih gradiv za razredno stopnjo, je tudi to geografija.
Gradiva bodo zaradi njegovega širokega spektra uporabnosti prav gotovo veseli tudi učitelji, saj jim bo prihranilo veliko časa, ki ga namenijo pripravi lastnih dvojezičnih učnih gradiv.

Pripravila: Tatjana Kikec

 
NAZAJ